Veelgestelde vragen
Vind hieronder snel een antwoord op de vragen die het meest aan ons worden gesteld.
Algemeen
Wil je een afwijkend programma? Een ander hotel? Een andere route? Een afwijkende reisduur? Geen enkel probleem. Keuze te over. Een voorstel voor een reis op maat kan via het offerte formulier op de website worden opgevraagd.
Het kan voorkomen dat je tijdens een rondreis of fly-drive in een ander hotel overnacht dan in de omschrijving staat aangegeven. Dit zal alleen het geval zijn als de originele accommodatie niet meer beschikbaar is. Het geboden alternatief is in ieder geval gelijkwaardig en wij zullen je hierover van tevoren informeren.
In een aantal accommodaties hebben wij kamers of appartementen vastgelegd tegen een extra voordelig tarief. Je krijgt dan de kamer tegen een zeer speciale prijs! Het hotel bepaalt welk soort kamer je krijgt, dus je hebt geen garantie voor bijvoorbeeld zeezicht (tenzij specifiek vermeld). Tenzij anders vermeld, zijn deze voordeelkamers gelijk aan de standaardkamers. Het kan voorkomen dat de voordeelkamers een minder gunstige ligging en kleinere afmeting hebben.
Maar let op: snel boeken is geboden, want de voorraad is beperkt en voor deze speciale voordeelkamer geldt op=op! Extra kamers kunnen niet aangevraagd worden.
Voor alle duidelijkheid: als je perse wilt logeren in bijvoorbeeld een kamer met zeezicht dan adviseren wij je dit specifieke kamertype te boeken zodat je zeker bent van het gewenste uitzicht.
De bagage die inbegrepen is in onze arrangementen inclusief vlucht betreft de handbagage. Aan welk formaat en maximale gewicht dit onderhevig is, is per luchtvaartmaatschappij verschillend. Overwegend gaat dit om 1 kleine tas die onder de stoel voor je past (maximale afmetingen 40 x 25 x 20cm). Wel is het mogelijk om (ruim)bagage bij te boeken. De kosten hiervan variëren ook weer per luchtvaartmaatschappij.
We gaan bij het reserveren van de vluchten uit van de -basic- tarieven per maatschappij.
Kinderen van 0 t/m 1 jaar hebben geen recht op een eigen zitplaats in het vliegtuig, maar reizen op schoot van hun begeleiders. Vanwege de veiligheidsvoorschriften aan boord, mag 1 volwassene slechts 1 kind van 0 t/m 1 jaar op schoot nemen tijdens de vlucht. Als 1 volwassene met 2 kinderen van 0 t/m 1 jaar reist, dient er een extra stoel geboekt te worden.
Kinderen van 2 jaar of ouder hebben recht op een eigen zitplaats in het vliegtuig en het normaal voorgeschreven gewicht aan bagage. Tenzij anders vermeld, tellen ze bovendien mee als persoon bij bepaling van de reissom.
Een pakketreis is een reis met verschillende onderdelen die je samen bij één reisaanbieder, in dit geval &Olives Travel, boekt. De pakketreis bestaat uit minimaal 2 verschillende onderdelen. Onderdelen zijn bijvoorbeeld een accommodatie, vervoer of een excursie. &Olives Travel biedt deze onderdelen als één pakket aan en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het hele pakket. Voor pakketreizen staan er extra regels in de wet. Daardoor heb je vaak meer bescherming dan wanneer je een losse vlucht of accommodatie boekt.
Boeking
Wanneer op de website tijdens de laatste stap van het boekingsproces op "Boek deze reis" wordt geklikt, wordt de boeking definitief vastgelegd in ons reserveringssysteem. Je dient dan direct de aanbetaling te voldoen. Bij vertrek binnen 6 weken dien je direct het volledige bedrag te betalen. Je krijgt uiteraard een bevestiging als de betaling gelukt is. Ook wordt per e-mail een uitgebreide boekingsbevestiging met factuur en betalingsinstructies voor het restantbedrag verstuurd.
Bij het boeken op onze website kan het voorkomen dat de reis -op aanvraag- is. Dat houdt in dat we een (onder)deel van de reis niet meer op voorraad hebben en onze partner om extra voorraad gaan vragen. Zodra we een bevestigend antwoord hebben, zullen we de overige reisonderdelen inboeken en de boeking definitief maken.
Voor het reserveren van de vliegtickets en de autohuur is het noodzakelijk dat de gegevens overeenkomen met het paspoort of id-kaart. Het gaat hierbij om de eerste volledige voornaam, achternaam (bij dames de meisjesnaam) en de geboortedatum. Wijzigen van de naam na boeking zal kosten met zich meebrengen. Deze zijn afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij of autoverhuurder.
Ons systeem biedt helaas nog niet de mogelijkheid om meerdere kamers in dezelfde accommodatie in één boeking vast te leggen. Wie dit wel wenst, kan het reisgezelschap verdelen over meerdere boekingen. Ook kan contact worden opgenomen met onze afdeling customer contact via de mail: info@andolives.nl of telefonisch via 088-1900300.
Iedereen van 18 jaar of ouder kan reserveren. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders of voogden toestemming hebben verleend (artikel 3, lid 2 van de reisvoorwaarden). Degene die (ook) een reis boekt voor andere deelnemers is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij of zij aanmeldt.
Met een preferentie kun je aangeven wat je graag geregeld zou willen zien met betrekking tot de geboekte vakantie. Bijvoorbeeld een kamer zo hoog of juist zo laag mogelijk in een hotel of kamers naast elkaar.
Een preferentie kan helaas niet online tijdens de boeking aan ons worden doorgegeven. Je kunt hiervoor na boeking telefonisch via 088-1900 300 of via de mail contact met ons opnemen. Wij zullen daarna de preferentie aan de betreffende organisatie doorgeven en ons uiterste best doen om deze voor je te regelen. Omdat wij als reisorganisatie hierbij afhankelijk zijn van de uiteindelijke dienstverlener, zoals de hotelier of luchtvaartmaatschappij, kan het voorkomen dat preferenties niet altijd worden uitgevoerd.
Een preferentie blijft een voorkeur en kan niet worden gegarandeerd. Wanneer honderd procent zekerheid nodig is dat aan een speciale wens wordt voldaan, geef dan een essentie aan ons door.
Is een voorkeur zo essentieel dat een boeking alleen gemaakt wordt indien aan deze voorkeur kan worden voldaan, dan is er sprake van een essentie. Een essentie kan helaas niet online tijdens de boeking aan ons worden doorgegeven. Je kunt hiervoor na boeking telefonisch via 088-1900 300 of via de mail: info@andolives.nl contact met ons opnemen. Wij zullen daarna contact opnemen met de betreffende organisatie met het verzoek of de essentie mogelijk is en deze schriftelijk aan ons te bevestigen. De essentie wordt daarna door ons schriftelijk aan de reiziger bevestigd. Voor een essentie worden over het algemeen kosten in rekening gebracht.
De reserveringskosten bedragen € 37,50 per boeking, bij maatwerkboekingen € 50,-. Tevens geldt voor alle boekingen een verplichte bijdrage van € 2,50 per boeking voor het Calamiteitenfonds (max. 9 personen).
Boeking wijzigen of annuleren
Een boeking online wijzigen, is (nog) niet mogelijk. Voor het wijzigen van een boeking verzoeken wij je vriendelijk om via info@andolives.nl of telefonisch via 088-1900 300 contact met ons op te nemen. Afhankelijk van de aard van de wijziging kunnen kosten in rekening worden gebracht.
Om een reis te verlengen of te veranderen, kan ter plaatse contact worden opgenomen met de reisleiding. De kosten hiervoor kunnen ter plaatse worden voldaan. Houd rekening met het feit dat de oorspronkelijke terugvlucht niet kosteloos gewijzigd kan worden en er voor een nieuwe terugvlucht betaald dient te worden.
Indien om wat voor reden dan ook het verblijf onverhoopt eerder moet worden afgebroken, wordt dit beschouwd als een annulering van de volledig geboekte reis.
Het kan gebeuren dat je genoodzaakt bent je reis te annuleren. Het is van belang om dit zo snel mogelijk te laten weten. Hoe eerder je je reis annuleert, hoe lager de annuleringskosten uitvallen. Alleen de hoofdboeker kan de vakantie annuleren.
De hoogte van de annuleringskosten is afhankelijk van de datum waarop wordt geannuleerd en dit is terug te vinden in onze reisvoorwaarden op de website.
Het kan zijn dat de annuleringskosten vergoed worden door je verzekering. Lees de voorwaarden van je verzekering goed door om te kijken of je hiervoor in aanmerking komt. Heb je tijdens het boeken een annuleringsverzekering afgesloten? Je bent dan verzekerd bij Allianz Global Assistance. Om aanspraak te maken op je annuleringsverzekering, dien je zelf de claim in te dienen.
Een annulering kan doorgegeven worden via info@andolives.nl of via 088-1900 300.
Het kan zijn dat de annuleringskosten vergoed worden door je verzekering. Lees de voorwaarden van je verzekering goed door om te kijken of je hiervoor in aanmerking komt. Heb je tijdens het boeken een annuleringsverzekering afgesloten? Je bent dan verzekerd bij Allianz Verzekeringen. Om aanspraak te maken op je annuleringsverzekering, dien je zelf de claim in te dienen.
Factuur en betalen
Tijdens de laatste stap in het boekingsproces dien je een aanbetaling te voldoen. De aanbetaling bedraagt 100% van het eventuele vluchtgedeelte van de reissom, eventuele visumkosten, de reserveringskosten en het Calamiteitenfonds, en 40% van het overige deel van de reissom, met een minimum totaalbedrag van € 150,- per persoon. Wanneer je binnen 6 weken voor vertrek boekt, dient direct de gehele reissom te worden voldaan. Betalen kan via Ideal, Visa of Mastercard.
Het restant van de reissom kun je betalen via een bankoverschrijving (uiterlijk 6 weken voor de dag van vertrek). Wanneer je binnen 6 weken voor vertrek boekt dient gelijk de gehele reissom te worden voldaan.
NB: reserveringen op aanvraag dienen via overschrijving te worden betaald. Betaling via creditcard is dan helaas niet mogelijk.
Heb je een vraag over je factuur of boekingsbevestiging? Meld dit dan via info@andolives.nl onder vermelding van je reserveringsnummer.
Voorbereiden van de vakantie
De vluchten worden gereserveerd inclusief handbagage. Dit gaat bij de zogenaamde low-cost maatschappijen zoals Ryanair, Vueling, Eurowings, Condor, Easyjet etc. om slechts 1 kleine tas die onder de stoel voor je past.
Na boeking is het mogelijk om zelf bagage bij te boeken op de website van de luchtvaartmaatschappij. De kosten voor extra handbagage of ruimbagage variëren per route en per luchtvaartmaatschappij.
Er kunnen stoelen worden gereserveerd aan boord van het vliegtuig. Dit kan na boeking op de site van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Wij adviseren online in te checken voor uw vluchten. Dit kan op de website of via de app van de luchtvaartmaatschappij en varieert vanaf wanneer dit mogelijk is. Bij enkele maatschappijen, waaronder Ryanair, Eurowings en Condor worden kosten gerekend als u op luchthaven incheckt.
De benodigde vouchers en tickets sturen wij ca. 3 weken voor vertrek digitaal toe, mits de betaling volledig is voldaan. Ook in de app zijn deze terug te vinden. De app biedt uitgebreide informatie over de bestemming.
Bij vertrek, tijdens de reis of bij eventueel grensoverschrijdende excursies is het de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger om ervoor te zorgen dat je in het bezit bent van alle benodigde reisdocumenten.
Mensen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse dienen bij hun ambassade of consulaat na te gaan welke reisdocumenten voor hen van toepassing zijn. Het is de eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat bij vertrek en tijdens de reis alle benodigde documenten in het bezit zijn (artikel 9 van de ANVR-reisvoorwaarden). Hiervoor zal tijdig moeten worden nagegaan of de eerder verkregen informatie nog correct is.
Bewaar reispapieren en -documenten of geld altijd in de handbagage, nooit in de koffer.
Vanaf 2012 hebben kinderen van alle leeftijden een eigen reisdocument nodig en is bijschrijven in het paspoort van de ouders niet meer mogelijk. De geldigheid van alle bestaande bijschrijvingen vervalt dan. Als je met je kind/baby naar het buitenland reist, moet je kind/baby dus een geldig reisdocument hebben. Dit geldt voor elk land, ongeacht de leeftijd van het kind/baby.
Bij aankomst op de luchthaven zal de vertegenwoordiger van onze lokale partner klaar staan om je naar je accommodatie te brengen. De ophaaltijd voor de transfer op de terugreis staat op de voucher vermeld of wordt ter plaatse doorgegeven.
De ferrytijden van de eilandhoppers in Griekenland zullen ter plaatse worden doorgegeven. De transfers worden hierop afgestemd.
&Olives Travel werkt samen met Allianz Global Assistance waar het gaat om de kortlopende annulerings- of reisverzekering. De annuleringsverzekering dient binnen 8 dagen na boeking te worden afgesloten. Het afsluiten van een reisverzekering kan tot kort voor vertrek.
Voor informatie met betrekking tot de gezondheid, vaccinaties en aanbevelingen voor reisbestemmingen, verwijzen wij naar je huisarts, GGD en de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering: www.lcr.nl
Op de bestemming
Op alle bestemmingen kun je bij de lokale reisleiding één of meerdere excursies boeken. Op sommige bestemmingen kan dit ook al van tevoren in Nederland worden bijgeboekt.
Ten aanzien van aangeboden excursies dient uitdrukkelijk te worden gesteld dat de rol van &Olives Travel slechts van bemiddelende aard is. &Olives Travel is dan ook niet aansprakelijk voor de inhoud en de uitvoering van deze excursies.
Welke maaltijden zijn inbegrepen, is afhankelijk van de verzorging die je hebt geboekt.
• Logies (LG): er zijn geen maaltijden of drankjes inbegrepen.
• Logies en ontbijt (LO): ontbijt is inbegrepen. De verzorging begint met ontbijt op de dag na aankomst en eindigt met een ontbijt op de vertrekdag.
• Halfpension (HP): ontbijt en diner zijn inbegrepen. De verzorging begint met het diner op de aankomstdag en eindigt met een ontbijt op de vertrekdag.
• Volpension (VP): ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen. De verzorging begint met de lunch of het diner op de aankomstdag en eindigt met een ontbijt op de vertrekdag.
• All inclusive (AI): volpension (ontbijt, lunch, diner) en gevarieerd per accommodatie allerlei extra’s, lokale drankjes en snacks. Wat precies is inbegrepen kunt u bij de informatie over de accommodatie vinden. De verzorging begint vanaf het moment van inchecken en eindigt op het moment van uitchecken.
Op de dag van aankomst en/of vertrek kan het voorkomen dat het door jou gereserveerde diner en/of ontbijt in de accommodatie door late aankomst en/of vroeg vertrek niet genuttigd kan worden. Helaas kunnen wij hiervoor geen restitutie verlenen.
Boek je inclusief diner en/of lunch, dan worden de maaltijden in de regel in het hoofdrestaurant/buffetrestaurant geserveerd. Voor maaltijden in à la carte restaurants moet in de regel apart/lokaal betaald worden.
Over het algemeen kun je de accommodatie pas na 14.00 uur betrekken. Maar met name in het hoogseizoen kan het voorkomen dat de kamer of het appartement pas later in de middag beschikbaar is. Bij vertrek dien je de kamer of het appartement meestal om 10.00 uur, maar uiterlijk 12.00 uur te verlaten.
Vaak is het mogelijk om bagage af te geven bij de receptie, omdat vaak nog wel van alle faciliteiten gebruik gemaakt kan worden.
Het kan voorkomen dat door weersomstandigheden of door een beperkt aantal gasten in een hotel de faciliteiten zoals beschreven niet allemaal of slechts beperkt operationeel zijn. Zo zijn bijvoorbeeld beach- en poolbars in de wintermaanden vaak gesloten. Je dient dus rekening te houden met de mogelijkheid van beperkte openstelling en een beperkter aanbod van faciliteiten in het vroege voor- en het late naseizoen. Daar waar dit van tevoren bij ons bekend is, vermelden wij dit in de betreffende beschrijving. Ook kunnen bepaalde faciliteiten niet in gebruik zijn vanwege renovatie en/of onderhoud. Sommige faciliteiten zijn tegen betaling. Voor zover dit bekend is, vind je dit terug in de beschrijving. Deze informatie is echter te allen tijde onder voorbehoud van tussentijdse wijziging door de accommodatie verschaffer.
Indien je op de bestemming een fout of een onvolkomenheid constateert, dan wordt er verwacht dat je daarvan meteen melding maakt bij de verantwoordelijke verstrekker van de dienst. Dat kan zijn de hotelier of onze andere plaatselijke vertegenwoordiger. Op de bestemmingen met reisleiding dien je te allen tijde hierover contact met hen op te nemen. Wanneer zij niet bereikbaar zijn of de klacht niet naar behoren wordt opgelost dan ben je verplicht om contact op te nemen met de lokale agent en het kantoor van &Olives Travel. Indien achteraf blijkt dat je niet aan de meldingsplicht hebt voldaan om de gelegenheid te bieden de onvolkomenheid te verhelpen, kan eventueel het recht op schadevergoeding worden beperkt of uitgesloten (zie Reisvoorwaarden artikel 19).
Boek met zekerheid
&Olives Travel neemt het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken ter harte. We volgen dagelijks de updates over (lokale) veiligheid en staan doorlopend in contact met onze lokale partners. De actuele stand van zaken communiceren we op deze pagina. Indien een bestemming een oranje reisadvies heeft, zullen wij je zo snel mogelijk informeren wat de gevolgen zijn voor jouw reis. Dit kan zijn omboeken of mogelijk restitutie bij annulering. Voor 'gele' bestemmingen gelden onze reguliere omboek- en annuleringsvoorwaarden. Op de website van het ministerie wordt dagelijks een update geplaatst over de (lokale) veiligheid en de daaraan verbonden kleurcodes. De kleurcode rood staat voor ‘niet reizen’, oranje voor ‘alleen noodzakelijke reizen’ en geel staat voor 'let op, er zijn veiligheidsrisico's'.
Kijk voor het meest actuele reisadvies op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Zie hier voor de voorwaarden voor de geldteruggarantie.
Schiphol laat sinds 3 juni 2022 alleen passagiers toe in de terminals die binnen 4 uur vertrekken. Het is dus niet mogelijk om eerder dan 4 uur voor vertrek in te checken of je bagage af te geven. Kijk hier voor meer informatie over actuele drukte op Schiphol.
In principe gaan alle reizen geboekt bij &Olives Travel gewoon door maar op sommige vluchten kan het helaas toch van toepassing zijn. Wij houden de ontwikkelingen voortdurend in de gaten. Mocht er toch iets wijzigen voor jouw reis, laten we het direct weten zodra bij ons bekend. We doen we er alles aan om de reis toch door te kunnen laten gaan.
Verzekeringen
Ja, het is mogelijk om bij het boeken van jouw reis een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten. De verzekeringen worden door ons bij Allianz afgesloten. Je krijgt tijdens het boekingsproces automatisch de mogelijkheid om aan te geven dat je een reis- en/of annuleringsverzekering wil afsluiten met de bijbehorende kosten.
Tijdens je reis wil je onbezorgd kunnen genieten. Goed verzekerd zijn helpt hierbij. De reisverzekering dekt extra kosten die je maakt in het geval van onvoorziene omstandigheden of schade. Daarnaast ben je er met een reisverzekering van verzekerd dat je hulp krijgt in onvoorziene (nood)situaties waardoor je bijvoorbeeld eerder naar huis moet of misschien juist langer moet blijven door een ongeval, ziekte of overlijden. Voorwaarden kortlopende reisverzekering
Bij annulering van je reis kunnen de kosten vaak flink oplopen, zeker kort voor vertrek. Een goede annuleringsverzekering dekt veelal deze kosten, mits er vanwege een gegronde reden wordt geannuleerd. Voorwaarden kortlopende annuleringsverzekering
De voorwaarden zijn hier terug te vinden:
Helaas is dit bij ons niet mogelijk. We raden aan dit zelf te regelen.
Hier geven wij je essentiële informatie over reisverzekeringen. Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen, van de voordelen van een reisverzekering tot het claimproces.
ALGEMENE VRAGEN
Waarom heb ik een reisverzekering nodig?
Een reisverzekering beschermt je tegen bepaalde financiële risico's en verliezen die kunnen optreden tijdens het reizen. Annulerings- en onderbrekingsuitkeringen kunnen niet-terugbetaalbare, vooruitbetaalde reiskosten (tot het bedrag van je polislimieten) voor je vergoeden als je reis wordt geannuleerd of onderbroken om een verzekerde reden. Afhankelijk van de reisverzekering die je afsluit, kan de verzekering je ook cruciale hulp bieden bij een medisch noodgeval; verliezen aan je vergoeden veroorzaakt door een verzekerde reisvertraging, vertraging of verlies/beschadiging van je bagage; en ook hulp bieden in andere situaties (opgesomd in de voorwaarden).
Wat valt er onder niet-terugbetaalbare kosten?
Niet-terugbetaalbare kosten kunnen vooruitbetaalde reisdeposito's/betalingen omvatten met betrekking tot diensten afgesloten bij &Olives Travel die verloren zouden gaan als je voor vertrek van de reis om een verzekerde reden moet annuleren.
Wie kan deze verzekering kopen?
Deze reisverzekering is bedoeld voor jou als je een of meer vliegtickets boekt op de website van &Olives Travel om te reizen naar bestemmingen die worden aangeboden door &Olives Travel (met uitzondering van bestemmingen die zijn uitgesloten op de verzekering) en als je beschermd wil worden tegen mogelijke onvoorziene gebeurtenissen buiten jouw macht, die zich voor of tijdens je reis kunnen voordoen. Om een verzekering af te sluiten moet je woonachtig zijn in Nederland.
Deze verzekering is niet geschikt voor jou als:
je tijdens je reis deelneemt aan bepaalde extreme sportactiviteiten of sportwedstrijden;
je meerdere reizen binnen een jaar wil verzekeren;
je reis al begonnen is;
je reis plaatsvindt in een land dat is uitgesloten op de verzekering;
je al verzekerd bent op een andere verzekering met dezelfde dekking.
Wat dekken reisverzekeringen?
Afhankelijk van de reisverzekering die je afsluit, kan jouw polis voordelen bieden voor een aantal situaties die zich voor of tijdens jouw reis kunnen voordoen. Deze voordelen kunnen het volgende omvatten:
Annulering van de reis;
Reisonderbreking;
Medisch noodvervoer;
Medische noodkosten;
Beschadigde/verloren/gestolen/vertraagde bagage;
Reisvertraging.
Opmerking: Niet alle verzekeringen omvatten alle hier vermelde voordelen. Raadpleeg de bijbehorende voorwaarden.
Wie wordt gedekt door mijn reisverzekering?
De reisverzekering dekt alleen personen die als verzekerden op het polisplad staan vermeld. Familieleden en/of reisgenoten zijn niet gedekt, tenzij ze op het polisblad worden genoemd.
Hoe kan ik een reisverzekering afsluiten?
Een reisverzekering wordt als optie aangeboden bij de aankoop van je vliegtickets. Je hoeft het alleen maar aan je winkelmandje toe te voegen en je tickets zijn verzekerd zodra je bestelling is betaald.
Hoe kan ik mijn reisverzekering opzeggen?
Je kan een annuleringsverzoek indienen via serviceteam.nl@allianz.com. Je krijgt jouw geld terug als je annuleert binnen de aangegeven herroepingstermijn die vermeld staat in de bevestigingse-mail, op voorwaarde dat er geen schade is ingediend en je reis nog niet is begonnen.
Waar kan ik mijn polisnummer vinden?
Het polisnummer staat in de bevestigingse-mail die je hebt ontvangen of op het polisblad dat je na de aankoop van de verzekering hebt ontvangen.
Hoe weet ik wat mijn dekkingslimieten zijn?
Raadpleeg het dekkingsoverzicht van de voorwaarden van je reisverzekering, dat je per e-mail ontvangt. Hier vind je alle details van jouw verzekering, inclusief voordelen, dekkingslimieten, verzekerde redenen en uitsluitingen.
SPECIFIEKE VRAGEN OVER DEKKINGEN
Annulering
Ik wil niet meer reizen. Kan ik de kosten van mijn vliegticket terugkrijgen?
Nee, een annuleringsverzekering biedt geen dekking wanneer je van gedachten verandert over je reis.
Mijn reis wordt geannuleerd door een reisorganisator, kan ik mijn reiskosten terugbetaald krijgen?
Nee, een annuleringsverzekering dekt geen annulering door de reisorganisator . Alleen annulering door jou, en voor een verzekerde reden, komt in aanmerking voor een vergoeding van je annuleringsverzekering.
Om een vergoeding te krijgen in geval van annulering door de reisorganisator, nodigen we jou uit om rechtstreeks contact op te nemen met de klantenservice van de reisorganisator.
Ik heb een medische aandoening waardoor ik niet kan reizen. Kan ik annuleren en de kosten van mijn reis vergoed krijgen?
Vergoeding voor annulering als gevolg van een reeds bestaande medische aandoening is afhankelijk van het land waar je woont en de status van de medische aandoening op het moment dat je de reisverzekering afsloot. Raadpleeg de voorwaarden.
Reisvertraging
Ik heb mijn vlucht gemist door een vertraging van het plaatselijke openbaar vervoer dat ik gebruikte om naar het vliegveld te gaan. Ben ik gedekt door de verzekering?
Ja, als je je vlucht mist door vertraging van een reisvervoerder (zoals een vlucht, trein of bus) of plaatselijk openbaar vervoer, kom je in aanmerking voor vergoeding van extra vervoerskosten om je bestemming te bereiken of naar huis terug te keren.
Raadpleeg de voorwaarden voor de volledige lijst van verzekerde gebeurtenissen.
Ik heb mijn vlucht gemist omdat ik niet wakker werd. Word ik gedekt door de verzekering?
Nee, de verzekering biedt geen vergoeding als je je vlucht mist door je eigen vertraging.
Mijn vlucht is vertraagd, ben ik gedekt door de verzekering?
Als je vlucht vertraagd is, kun je een vergoeding krijgen voor de kosten van accommodatie, vervoer en maaltijden in je wachttijd. Raadpleeg de voorwaarden om te weten wat de minimale vertraging is om in aanmerking te komen voor vergoeding.
Deze dekking is een aanvulling op de door de luchtvaartmaatschappij voorgestelde oplossingen.
Bagage dekking
Mijn bagage is beschadigd, verloren of gestolen tijdens de reis: waarvoor ben ik gedekt?
Indien je bagage verloren, beschadigd of gestolen is tijdens je reis, krijg je een vergoeding voor reparatie of vervanging. Raadpleeg de gedetailleerde voorwaarden en uitsluitingen bekijken in de voorwaarden.
Mijn bagage is vertraagd, waarvoor ben ik gedekt?
Als je bagage vertraging oploopt bij de luchtvaartmaatschappij, krijg je een vergoeding voor de kosten die je maakt voor het aanschaffen van essentiële zaken totdat de bagage arriveert. Raadpleeg de voorwaarden om te weten wat de minimale vertraging is om in aanmerking te komen voor vergoeding.
Deze dekking is een aanvulling op de door de luchtvaartmaatschappij voorgestelde oplossingen.
Medische nooddekking
Dekt de verzekering medische kosten in het buitenland?
Met de medische nooddekking kan je:
vergoed worden voor de onvoorziene dringende medische kosten die je maakt tijdens je reis in het buitenland, zoals een bezoek aan een lokale arts in geval van een kleine gezondheidskwestie (buikgriep, keelpijn...), medische onderzoeken en/of medicijnen voorgeschreven door een lokale arts (bloedonderzoek, radiologisch onderzoek...) en dringende tandartskosten, bijvoorbeeld in geval van ernstige kiespijn;
profiteren van de vergoeding van hospitalisatiekosten, als je als ziekenhuispatiënt moet worden opgenomen bij een ongeval of een ernstig gezondheidsprobleem (hospitalisatiekosten, chirurgie, onderzoeken...);
profiteren van de betaling voor medisch noodzakelijk vervoer naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of een geschikte faciliteit, evenals medische repatriëring naar huis na een verzekerde ziekte of verwonding.
Kan ik een repatriëring aanvragen naar mijn land van verblijf in geval van gezondheidsproblemen tijdens mijn reis?
Alle beslissingen over je repatriëring moeten worden genomen door medische professionals. Als je ernstig ziek of gewond raakt of een medische aandoening ontwikkelt, moet jij of iemand namens jou contact met ons opnemen (medische hulpdienst van Allianz), en wij moeten al het vervoer van tevoren regelen. Als wij het vervoer niet hebben goedgekeurd of geregeld, zullen wij alleen betalen tot het bedrag dat wij zouden hebben betaald als wij het vervoer hadden geregeld en zullen wij geen verantwoordelijkheid nemen voor vervoer dat wij niet hebben goedgekeurd of geregeld.
Houd er rekening mee dat:
een verstuiking of verkoudheid niet voldoende is om medische evacuatie of repatriëring te rechtvaardigen;
vervoer is alleen mogelijk als je toestand gestabiliseerd is en/of als je vervoerbaar bent.
Hoe neem ik contact op met de medische hulpdienst?
De medische hulpdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar op +31 (0)20 592 92 92.
Je kan ook contact met ons opnemen via Alarmcentrale.nl@allianz.com.
Uitsluitingen
Zijn er uitsluitingen op mijn verzekering?
Ja, er zijn uitsluitingen op de reisverzekering. Dit zijn specifieke situaties of omstandigheden waarvoor de verzekering niet geldt. Enkele veel voorkomende uitsluitingen zijn risicovolle activiteiten zoals extreme sporten, oorlogshandelingen of terrorisme. De lijst met algemene uitsluitingen is beschikbaar in de voorwaarden.
EEN CLAIM INDIENEN
Hoe dien ik een claim in?
De snelste en eenvoudigste manier om een claim in te dienen is door naar de website te gaan op Allianz Protection. Om te beginnen heb je jouw e-mailadres of polisnummer nodig, evenals je vertrekdatum of aankoopdatum van de polis.
Je kunt ook contact met ons opnemen via schade@allianz-assistance.nl, +31 (0)20 561 87 30.
Documentatie ter ondersteuning van je claim is vereist voordat wij je claim kunnen beoordelen. Zodra je jouw claim hebt ingediend, ontvang je een bevestigingse-mail.
Hoe controleer ik de status van een claim?
Voor de snelste service controleer je de status van je claim online op Allianz Protection.
Waar kan ik mijn polisnummer vinden?
Het polisnummer staat in de bevestigingse-mail die je hebt ontvangen of op het polisblad dat je na het afsluiten van de verzekering hebt ontvangen.
Waarom moet ik documentatie indienen?
Ondersteunende documentatie stelt ons in staat om je claim te verifiëren en is nodig om het beoordelingsproces te starten. Welke documentatie nodig is, hangt af van het type claim en de reden. Het kan gaan om ontvangstbewijzen, mededelingen en facturen van je reisaanbieders, medische dossiers, politierapporten, foto's, enz.
Waarom is mijn claim afgewezen?
Enkele veel voorkomende redenen voor het afwijzen van claims zijn bijvoorbeeld:
De reden van je claim voldoet niet aan de vereisten die in de polis staan vermeld;
De reden van je claim staat vermeld onder "Algemene uitsluitingen" in de voorwaarden.
Het is belangrijk om de voorwaarden te lezen voordat je op reis gaat of een claim indient om te begrijpen wat wel en niet verzekerd is.